استرس شغلی عامل خطری برای ابتلا به دیابت نوع 2

 8 اوت 2014- استرس در محل کار می تواند اثرات سوء گسترده ای بر سلامت افراد بر جا گذارد که موجب افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی در وهله ی اول می گردد.با این حال تاکنون، شواهد قانع کننده ای برای ارتباط قوی بین استرس شغلی و ابتلا به دیابت نوع 2 ارائه نشده است. اکنون محققان کشف کردند خطر ابتلا به دیابت در افرادی که با فشارهای زیادی درمحل کار خود روبرو هستند 45 درصد بیش از افرادی است که با استرس کمتری درمحیط کارخود روبرو می باشند.

محققان می گویند: با توجه به داده های ما ، تقریباً یک پنجم از افراد شاغل تحت تأثیر استرس های ذهنی بسیار زیاد در محل کار خود قرار دارند. منظور از استرسهای بسیار زیاد، استرسهای طبیعی و عادی شغلی نیست بلکه شرایطی که در آن  افراد نگرانی زیادی درباره ی  انتظاراتی که ازآنها  می رود، دارند و در عین حال دامنه ی کمی برای مانور یا تصمیم گیری در شغل خود دارند.

دانشمندان انستیتوی اپیدمیولوژی Kruseاز بیمارستان دانشگاه Giessen and Marburgاطلاعات آینده نگر گردآوری شده از بیش از5300 فرد شاغل 29 تا 66 ساله را که درمطالعه ی کوهورت MONICA/KORAکه مبتنی بر جمعیت بود را بررسی کردند.

درآغاز مطالعه، هیچ یک از شرکت کنندگان به دیابت مبتلا نبودند در حالیکه در دوره ی پیگیری که بطور متوسط 13 سال به طول انجامید تقریباً 300 نفر از این  افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. افزایش  خطر ابتلا به دیابت در رابطه با استرس بسیار  زیاد ناشی از کار به طور مستقل از عوامل خطر کلاسیک مانند چاقی، سن و جنسیت شناسایی گردید.

اهمیت پیشگیری  جامع در محل کار

 با توجه به اطلاعات  بدست آمده یک پنجم ازافراد شاغل تحت تأثیر استرس ذهنی بسیار زیاد  درمحل کار خود هستند، دراین تحقیق استرسهای شغلی بسیار زیاد مانند نگرانی از میزان درخواستهایی که از آنها می شود و در عین حال دامنه ی کم مانور یا تصمیم گیری درنظر سنجی ها درنظر گرفته شد. پرفسور Ladwigسرپرست این تحقیق می گوید: با توجه به پیامدهای بهداشتی گسترده ی مرتبط با استرس درمحل کار، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری  از ابتلا به بیماریهای شایعی مانند دیابت باید درنقطه ی شروع این  استرس ها اعمال شود.

فاکتورهای زیست محیطی و شیوه ی زندگی نقش مهمی درایجاد بیماریها از جمله دیابت دارند، هدف از این تحقیق ابداع روشهایی برای تشخیص، درمان و پیشگیری  از این بیماریهای شایع بود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140808110720.htm